Johannamuseet

Tekniskt- och allmänt museum

JohannaMuseet är ett tekniskt- och allmänt museum. Veteranbilar, motorcyklar, vardagliga bruksföremål för hem och arbetsplatser, musikinstrument, leksaker, café, och presentbutik. Här finns tre unika marknadspositiv, Sveriges äldsta bil och mycket mer.
Varje år har vi en ny temautställning uppbyggd runt ett speciellt ämne.
Övriga utställningar handlar om Stålfarfar, rekvisita ur bl a Hasse & Tages samt Jan Troells filmproduktioner. Museet visar också hur ett bankkontor kunde se ut för 100 år sedan och åter igen kommer vi att ha en Nils Holgersson och Selma Lagerlöf utställning.
Vi har också filmvisning i ”Johannas Bio” där vi bl a visar filmen om museets grundare Manfred Almkvist.
JohannaMuseet grundades 1983 av Manfred Almkvist. Manfred Almkvist stora intresse för teknik och kanske framför allt fordon, grundlades redan i unga år. I mitten av 1930-talet byggde han en egen bil på ett Chevrolet-chassi med en kaross på trästomme. Sedan blev det förstås inte fler egna bilar, men desto fler av både äldre och yngre modell. Manfred Almkvist fick förtroende att renovera ett flertal klenoder, bl.a. en Oldsmobil av 1904 års modell samt den kände ”Cederholmaren”, möjligen Sveriges äldsta bevarade bil. Denna har under flera år varit stationerad på JohannaMuseet.

1952 blev den stora kärleken ”Johanna”, en Ford av 1914 års modell som också är museets symbol. Med denna åkte Manfred Almkvist Europa runt, körde massor av rallyn och deltog i ett flertal filmer av bl.a. Hasse Alfredsson och Tage Danielsson.

Sedan dess har samlingarna utökats i allt snabbare takt. I dag finns många tusentals föremål som passerat Manfred Almkvist ”tekniska” händer. Varje föremål har genomgått en total renovering innan de hamnat i museet. Därför kan de också prydligt beskådas med, i de flesta fall, ingående beskrivning.

Skånes största enskilda museum, JohannaMuseet, kan i dag visa upp ett brett register av föremål från den tekniska utvecklingen under 1900-talet. Men också vardagliga föremål som brukades i hemmen, på arbetsplatser, i lantbruket, i företag och butiker. Den allsidiga samlingen har åstadkommits av en enda person, Manfred Almkvist. En kulturgärning som blivit känd långt utanför Skurups och Skånes gränser.

Manfred Almkvist

Vi har dokumenterat Manfred Almkvists liv och arbete kring det som idag är ett av Sveriges största privatägda museum.
Detta presenteras med en skärmutställning och som film i museets egen biosalong.

Manfred Almkvist stod ensam för insamling och renovering av föremålen. Därför fungerar större delen av samlingarna och lånas ut bl.a. till filminspelningar. Med T-Forden Johanna från 1914, som inköptes 1952, har stora delar av samlingarna hamnat i Sandåkra utanför Skurup. En del fick transporteras hit med järnväg. T-Forden blev också symbolen för museet och bilens namn Johanna fick bilda namnet på museet.

I dag omfattar samlingarna nästan allt som var vanligt under 1900-talet i hemmet, i företagen, på vägarna och inte minst för familjen.

Kort information om Manfred Almkvist.

Manfred föds i Sandåkra.

Manfred börjar gå i lära som bilmekaniker.

Manfred blir egen företagare och hyr ett garage att jobba i en gång i veckan.

Manfred sätter upp en egen bilverkstad med bensinmack.

1942

Manfred träffar sin Solvig och de gifter sig samma år.

1944

Sonen Bengt föds. Han leder idag, tillsammans med familjen, driften av muséet.

Johannamuseet slår upp portarna, bara ett stenkast från Manfreds barndomshem.

1987

Manfred får Skurups kommuns kulturpris för sitt mångåriga arbete och för skapandet av Johannamuseet.

Manfred går bort efter en tids sjukdom.

Over Organized Exhibitions
Unique Objects Around the World
Multi media Exhibitions with a Guide
Tickets Sold by our Organization

Any Queries?

Give us a call at (617) 789-4563

We are always here to help the needy peoples any where in the world.